Raayland College speelt in op interesse leerlingen

De interesse die havo- en vwo-scholieren hebben in schoolvakken is de afgelopen acht jaar gedaald. Dat concludeert studieplatform Qompas naar aanleiding van een onderzoek onder 170.000 scholieren. Voor het Raayland College komen de resultaten van het onderzoek niet als verrassing. De school verzorgt al jaren maatwerklessen om de motivatie van leerlingen te stimuleren en de lessen meer aan te laten sluiten op de behoefte van de leerling.

Keuzevakken
Het Raayland biedt leerlingen de mogelijkheid om een deel van het lesaanbod zelf te bepalen. Al enkele jaren krijgen de scholieren in Venray vanaf de brugklas de mogelijkheid om ongeveer 20% van hun lestijd naar keuze in te vullen. Leerlingen hebben daardoor meer zelf de regie over de inhoud van hun lessen, waardoor hun plezier en de interesse stijgt. Naast verdiepen en verbreden in bestaande vakken, kunnen ze hier ook een andere invulling aan geven. Bijvoorbeeld met EHBO-lessen, freerunning bij gym, films analyseren bij geschiedenis, gezichtsbedrog bij wiskunde en ‘Chinese taal en cultuur’ voor uitwisselingsleerlingen.

Technasium
Daarnaast worden leerlingen in havo en vwo uitgedaagd in het vak O & O (Onderzoek & Ontwerpen). Daarbij gaat het niet om het aanleren van lesstof, maar van vaardigheden. Leerlingen gaan hierbij in groepen aan de slag om actuele problemen op te lossen voor bedrijven, overheid en maatschappelijke organisaties. Een mooi voorbeeld hiervan is het door technasiumleerlingen ontworpen lichtplan voor de “Raaylandbrug”.

Open Huis
Tijdens het Open Huis op woensdag 11 december (tussen 15.00 en 20.00) vertellen docenten én leerlingen graag meer over het maatwerkonderwijs en hoe een leerling dit kan invullen. Bezoekers krijgen de kans om de school te bekijken, de leraren te ontmoeten en mee te doen met proeflessen. Ook is er alle gelegenheid om vragen te stellen.

Onderzoek naar interesse in schoolvakken
Volgens het studieplatform Qompas, die het onderzoek uitvoerde bij derdeklassers van havo en vwo, is de interesse in de schoolvakken het meest gedaald bij havo-jongens. Over het algemeen hebben havo-meisjes het minste interesse in hun schoolvakken. Vwo-jongens laten de hoogste interesse zien. Natuurkunde, geschiedenis, economie en wiskunde zijn de afgelopen jaren aanzienlijk populairder geworden, maar Engels blijft het populairste vak onder havo- en vwo leerlingen.